Geplaatst op
Niets is zo vervelend als debiteuren die te laat of niet betalen. Ergens weten we vaak wel dat het vaak de oorzaak is dat er gewoonweg geen geld is, maar toch doen we er alles aan om een debiteur te laten betalen, omdat jouw bedrijf of het bedrijf waar je werkt natuurlijk ook geld voor de geleverde producten of diensten moet en hoort te ontvangen. Graag geven we je tips die ervoor zouden kunnen zorgen dat de debiteur jouw factuur als (eerst) betaald.
- De juiste uitstraling + waarde van een stipte betaling
Laat je klanten weten dat je veel waarde hecht aan een stipte betaling en dat er gevolgen zijn als hij of zij zich daar niet aanhouden. Veel klanten hanteren het zogenaamde ‘drie stapeltjes principe’. Klanten krijgen vaak van vele andere bedrijven ook facturen die betaald moeten worden, maar doordat er vaak niet genoeg geld is, worden de facturen geordend op ‘spoed’. Waarbij stapel 1 bijvoorbeeld staat voor ‘moet gelijk betaald worden’, stapel 2: ‘kan nog wel even wachten’ en stapel 3: ‘komt ooit wel.’ Door duidelijk en strikt met je regelgeving omtrent debiteuren omgaat hoop je op deze manier al op stapel 1 te belanden.
- Stuur de factuur meteen na levering
Zorg er zelf dan wel meteen voor dat na levering de factuur meteen wordt opgestuurd. Uit onderzoek blijkt dat als je facturen zelf te laat stuurt dat ze dan ook minder snel worden betaald.
- Stuur herinneringsbrieven
Staat er op jouw factuur dat ze 14 dagen de tijd hebben om te betalen en zijn die 14 dagen verstreken? Stuur meteen op dag 15 een herinneringsbrief en geef meteen een nieuw betalingstermijn aan. Betaalt de debiteur dan nog niet? Stuur dan een brief van je advocaat. De regel luidt hier ook weer stel duidelijke termijnen en hanteer deze ook strikt. Als je dit niet doet wordt je ongeloofwaardiger en heeft de klant door dat ze bij jou later kunnen betalen.
- Betaalt de debiteur echt niet? Schakel dan een incassobureau in.
Schakel bijvoorbeeld de deurwaarder van incassobureau Aginpranger in.