Als ondernemer weet je hoeveel tijd administratieve werkzaamheden je kosten. Je bent veel liever bezig met de groei van je onderneming en wilt natuurlijk zo min mogelijk tijd besteden aan de administratie. Met deze tips bespaar je tijd en kun je je administratie veel efficiënter maken. 

Digitaal ontvangen van facturen

Het archiveren van facturen kost veel tijd. En het vinden van oudere facturen kan nog veel meer tijd kosten. Het is daarom raadzaam om je facturen te digitaliseren. Zo kun je ze eenvoudig raadplegen en scheelt het veel tijd in administratief werk. Een bijkomend voordeel is dat je zelfs je facturen digitaal kunt goedkeuren, zodat je deze niet hoeft uit te printen.

Debiteuren automatisch beheren

Als je debiteuren automatisch laat beheren dan kun je facturen via e-mail verzenden en vanuit de administratie factureren. Zo vind je eenvoudig je laatste factuurnummer of openstaande facturen terug. Ook dit scheelt veel tijd! Het systeem houdt eventueel verstreken betalingstermijnen bij, zodat je hier niet op hoeft te letten. 

Altijd inzicht in de cijfers

In plaats van het wachten op de jaarrekening, kun je altijd je cijfers inzien. Maak daar ook gebruik van. Je wilt altijd weten hoe je er NU voor staat. Dit zijn bijkomende voordelen van digitale administratie. Kies daarom voor een accountantskantoor die realtime informatie kan weergeven, via bijvoorbeeld een online administratiesysteem. 

Koppel je bank

Maak een koppeling van je administratieomgeving naar je bankomgeving. Zo hoef je minder handelingen uit te voeren, zoals het klaarzetten van bankmutaties. Koppel dus je bank, zodat dit automatisch gerealiseerd kan worden. 

Bonnen uploaden

In plaats van alle bonnen uitgeprint te bewaren en te versturen kun je via apps tegenwoordig ook foto’s van je bonnen maken en bewaren. Aan de foto kun je informatie toevoegen, zodat de bon gemakkelijk terug te vinden is. Dit scheelt niet alleen tijd, maar ook ruimte omdat je niet alle bonnen ergens hoeft op te slaan. 

Pin It on Pinterest