Veel mensen streven naar onafhankelijkheid en vrijheid, vrijheid om te doen wat je zelf wilt en je eigen pad te bepalen. Niet voor niets dus dat veel mensen dromen van het zelfstandig oprichten van een bv om vervolgens een eigen plan te verwezenlijken. Een bv oprichten wordt echter door velen gezien als een te grote en risicovolle stap waardoor veel mensen toch kiezen voor de veilige keuze en onder een werkgever blijven werken. Sterker nog, veel mensen met een dergelijke droom verdiepen zich niet eens in de mogelijkheden. Ieder persoon is uniek, maar heb jij het ook in je om zelfstandig een eigen bv op te richten en een unieke dienst of product op de markt te brengen en te houden?

Tip 1: Een unicum

Een belangrijk onderdeel van de weg van werknemer naar eigenaar van een eigen bv, is het hebben van een uniek zakelijk idee. Een idee dat een gat in de markt vult: een oplossing biedt voor een onopgelost probleem of simpelweg aanbod biedt voor een reeds onbeantwoorde vraag vanuit de markt. Klinkt erg simpel, maar dat is het zeker niet. Mocht je ervan overtuigd zijn dat je bezit over een dergelijk idee, ga dan goed na of het idee echt niet al bestaat en of er wellicht al patent op is aangevraagd. Heb je nog geen uniek idee? Geen probleem. Ga in dat geval voor jezelf na in welke branche je werkzaam wilt zijn en analyseer de concurrentie nauwkeurig. Door de toekomstige concurrentie nauwkeurig, of zelfs van binnenuit, te observeren, kom je achter verschillende gebreken waar jij als nieuwe zelfstandige goed op in kan spelen.

Tip 2: De juiste naam voor een bv

Niet geheel onbelangrijk in de digitale samenleving van tegenwoordig: de naam van de bv. Wanneer je een gat in de markt hebt gevonden en eindelijk een aanbod hebt voor een onbeantwoorde vraag, is het zaak om te zorgen dat men dit antwoord ook daadwerkelijk kan vinden. Voor ingewikkelde vraagstukken en benodigdheden struint men tegenwoordig niet meer het centrum van de stad door maar tikt men een zo kort mogelijke zoekterm in bij Google. Met andere woorden: zorg ervoor dat het antwoord ook digitaal goed te vinden is. Dit doe je onder andere door een strategische en doordachte bedrijfsnaam te kiezen. Naast familieleden zoekt bijvoorbeeld niemand op jouw achternaam in Google, een garage met een naam als ‘Sleutelaar Jansen’ is dus niet erg gangbaar. Bedenk je in dat geval waar men naar zoekt. Men zoekt niet naar de term ‘sleutelaar’, maar naar ‘garage’ of ‘autogarage’. Bovendien rijdt een kapotte auto in veel gevallen niet erg ver meer waardoor je ook de locatie van jouw eigen garage duidelijk moet maken. Noem je eigen bv dus bijvoorbeeld ‘Autogarage Laren’. Uiteraard is dit het meest eenvoudige voorbeeld en waarschijnlijk juridisch niet mogelijk, toch laat het wel zien dat je goed over de naam dient na te denken.

Pin It on Pinterest