Advocatenkantoor Stork

Hier heb je recht op als je werkt in de technische groothandel

Geplaatst op

Door alle regeltjes is het soms lastig overzicht te houden. Waar heb je als werknemer nou precies recht op? In de cao voor de technische groothandel staat precies beschreven welke arbeidsvoorwaarden moeten worden nageleefd. De cao kun je downloaden via internet. Hierin staat precies beschreven welke afspraken er zijn gemaakt over het salaris, de arbeidstijden, verlofregelingen en de veiligheid op de werkvloer. In deze blog lopen we een aantal punten van de cao voor technische groothandel bij langs. Aan het eind weet je als werknemer precies waar je recht op hebt.

Atv-dagen

Werknemers in de technische groothandel hebben recht op 25 vakantiedagen. Hierbij zijn ze uitgegaan van een 38-urige werkweek. Als je 40 uur werkt moeten de teveel gewerkte uren worden gecompenseerd. Dit kan door extra Atv-dagen of door middel van een extra salaris. De werkgever mag echter wel vragen om hier individueel andere afspraken over te maken. Als er op een andere manier een regeling wordt getroffen moet dit altijd met toestemming van de werknemer.

Loonschalen 2022

De nieuwe loonschaal voor de technische groothandel is bekend. Er zit een loonstijging in van 2%. Op internet kun je per loonschaal bekijken wat je in 2022 gaat verdienen. Het minimumloon is voor 2022 ook omhooggegaan. Als je een 38-urige werkweek hebt en ouder bent dan 21 jaar krijg je een uurloon van minimaal €10,48. In de maand kom je dan uit op ongeveer €1725 euro. In de technische groothandel liggen de lonen vaak hoger dan het minimumloon.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Iedereen heeft in de basis recht op een eerlijk salaris, goede werktijden en genoeg vakantiedagen. Maar sommige werkgevers in de technische groothandel bieden nog iets extra’s, denk aan reiskostenvergoeding, extra verlofdagen, een opleiding zodat je kan doorgroeien binnen het bedrijf of zelfs een auto van de zaak. Dat zijn extra’s die vallen onder secundaire arbeidsvoorwaarden. Als werkgever ben je hiertoe niet verplicht maar het krikt de tevredenheid van de werknemer wel op. Daarom is het ook voor de werkgever voordelig. Want een tevreden werknemer presteert vaak beter op de werkvloer.