Veel ondernemers zijn gebaat bij het vastleggen van hun merknaam. Een bedrijf kan verschillende merken in de markt hebben staan, merken die een gelijke naam hebben als het bedrijf. Er zijn voorbeelden bekend van bedrijven die merken hebben die dezelfde naam hebben als het bedrijf, maar deze hebben dan wel de merken vastgelegd. We nemen in deze tekst een aantal voorbeelden met je door waarom het belangrijk is dat je je merknaam vastlegt.

Merknaam vastleggen

Er zijn nog tal van ondernemers die niet weten waarom ze een merknaam zouden moeten vastleggen. En als ze erachter zijn, dan zijn ze niet helemaal op de hoogte van hoe dat allemaal werkt. Daarom hebben wij in deze blog een aantal punten voor je onder elkaar gezet, om het net allemaal wat makkelijker te maken. Lees snel verder en doe je voordeel met de informatie.

Bescherming van je bezit

Wanneer je een woning met dure spullen erin bezit, dan is het wel zo verstandig om de dure spullen te beveiligen. Je wilt natuurlijk niet dat een inbreker zomaar naar binnen kan komen om zijn of haar slag te slaan. Zo is het ook met een merknaam. Er zijn namelijk concurrenten die heel graag goedkoop een nieuw product in de markt willen zetten. Dat doen ze vrij gemakkelijk door merken en dus concepten en ideeën over te nemen. Dit laatste kun je dus voorkomen door een merknaam te registreren. Bij intellectueeleigendom.be kunnen ze je er meer over vertellen. 

Een merknaam tegenover een bedrijfsnaam

Voor veel mensen is het al duidelijk dat een bedrijfsnaam niet hetzelfde is als een merknaam. Maar soms is dat onderscheid niet zo duidelijk te maken. Ook als we over bepaalde bedrijven spreken, dan is het nog wel eens zo dat we dingen door elkaar halen. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola. Dan zeggen we: ´Coca-Cola deed dit en dat,´ maar eigenlijk bedoelen we dan dat de Coca-Cola Company iets wel of niet deed. Wanneer we spreken over Coca-Cola, dan hebben we het over een specifiek product. 

Je merk is niet per definitie beschermd. Regel dit goed. 

Pin It on Pinterest