De huisstijl omvat de ‘fysieke’ look van je merk. Deze bestaat meestal uit je logo en ondersteunende middelen, zoals de website, je briefpapier, de visitekaartjes en de afsluiting in een e-mail. Daarnaast is het van belang dat je deze stijl ook doortrekt op je social media platformen, de tone of voice van je bedrijf en in alle interne en externe communicatie. 

Het onderhouden van een consistente huisstijl is van vitaal belang voor de professionaliteit en de herkenbaarheid van je merk. Het vasthouden aan een bepaald kleuren- en lettertypepalet, een consistente positionering van je logo en het gebruik van dezelfde tone of voice in je gedrukte en online communicatie zal je helpen om je professionele houding te verbeteren en makkelijk te worden herkend door de consument.

De voordelen van een bedrijfsidentiteit

Een bedrijf dat investeert in de bedrijfsidentiteit laat zien dat ze aan de lange termijn denken, dit geeft de klant een gevoel van vertrouwen. Door het creëren van een consistente identiteit zorgt een bedrijf ervoor dat ze worden herkend en herinnerd. Een uniforme bedrijfsidentiteit wordt direct herkenbaar bij de doelgroep. Een sterke bedrijfsidentiteit kan het klantbewustzijn verbeteren en het concurrentievoordeel van een bedrijf vergroten.

Koppeling van de bedrijfsidentiteit aan de merkidentiteit en het merkimago

Als de bedrijfsidentiteit de fysieke look van je merk is, dan is merkidentiteit de manier waarop het bedrijf wilt hoe men het merk ziet. De merkidentiteit kan de volgende dingen omvatten: persoonlijkheid, waarden, de kenmerken en voordelen van de producten of diensten van je merk. Cultuur, doelen en doelstellingen van het bedrijf integreren vaak vanzelf in de merkidentiteit. Zo heeft Google een levendige, leuke, innovatieve cultuur en werkplek, dat ook terug te vinden is in hun merk en huisstijl.

Het merkimago is hoe de klant je merk daadwerkelijk waarneemt en interpreteert. Het hoeft niet per se hetzelfde te zijn als de merkidentiteit. Een klant kan het logo van een merk herkennen en dat kan direct een gevoel van vertrouwen oproepen. Een goed voorbeeld is Coca Cola – je ziet het logo en weet direct dat je een kwaliteitsproduct krijgt.

Consistentie in je huisstijl is essentieel, omdat het de merkidentiteit versterkt op elk punt waar de klant je tegenkomt. Het is dus belangrijk om rekening te houden met alle touchpoints, zoals sociale netwerkplatformen, nieuwsbrieven en e-mailmarketing, verkoopbrochures en dergelijke.

Verpakkingen laten bedrukken

Je kunt je huisstijl op verschillende voorwerpen af laten drukken. Laat jouw verpakkingen bedrukken bij Bangmaverpakking.nl 

Pin It on Pinterest